Matka Visbyhyn ja sen kokemuksia

26.6.2019

Oulun Eläkkeensaajaien matka Visbyhyn 14.-19.6.2019. Ohessa mukana matkalla olleen Valto Salonperän matkakertomus.

Gotlannin reissulla

Joukko Oulun Eläkkeensaajien jäseniä kävi matkoilla aina Gotlannissa Ruotsin maalla. Porukkaa oli vahvistettu parilla naapurikunnan RES:n jäsenellä. Matka tehtiin Pohjolan Matkan linja-autolla, jossa riittikin istumista riittävästi.

Lähtöpäivä oli perjantai 14.6.2019 ja suuntauduttiin Turkuun, josta oli laivayhteys Tukholmaan yön mittaan. Aamulla tehtiin pieni kierros Tukholman keskustan tienoilla, katsastettiin kuninkaanlinnakin ulkoapäin. Ei Kalle Kustaa sattunut kävelyllä olemaan samoihin aikoihin, jos kotona olikaan. Siitä jatkettiin kohti Nynäshamnia, josta on Gotlannin Visby-nimiseen pääkaupunkiin laivayhteys. Kun rantaan päästiin, laiva lähti juuri, joten oli monen tunnin odottelu satamassa.

Seuraavalla paatilla päästiin sitten Visbyn maisemiin, laivamatka kesti vajaat neljä tuntia. Scandic-hotellista oli varattu yösijat meille, hotelli oli satamassa tien toisella puolen. Iltapäiväksi ei ohjelmaa ollut merkitty, joten useimmat ehtivät tehdä lenkin kaupungille, vanhan Visbyn muurien sisällä oleva alue kiinnosti varmaan useimpia. Illalla oli illallinen, sen paikka vaihtui eikä tarjoilu oikein toiminut niin kuin tasokkaassa paikassa olettaisi. Niin kuin aina, paljon työtä ja vähän väkeä tekemässä, monet taisivat olla kesäharjoittelijoita. Selvittiinhän siitä ja illalla ehti vielä käydä katsastamassa kaupunkia.

Seuraavana päivänä oli aamusta kolmen tunnin kiertoretki Visbyn ympäristöön, nähtiin sekä maa- että merimaisemia. Käytiin vanhalla mestauspaikalla nimeltään Galgberget, jossa oli tallella vielä kolme pylvästä, joiden varaan oli asetettu aikaan kolme lankkua ja joihin sitten pahantekijät ripustettiin kaulastaan ja annettiin olla sitten niin kauan kuin siellä pysyivät. Linnuille silloin apetta järjestettiin. Lankkuja ei enää ollut eikä köysiä.

Täältä ajeltiin hieman eteenpäin ja saavuttiin Krusmyntagårdeniin, joka on tila, jossa kasvatetaan kasviksia ja niistä tehtyjä tuotteita. Erilaisia kasveja on yli 2000. Hieno näyte kasvatuksesta on tilan alueella oleva pieni puutarha, jossa esitellään kasviksia. Lisänä on myymälä, josta tuotteita voi ostaa.

Retken seuraava pysähdyspaikka oli vanhan Visbyn muurien laitamilla, josta tehtiin pieni kävely muurin sisäpuolelle. nähtiin maisemia ylhäältä päin vanhaan kaupunkiin. Tästä matka jatkui puistoon, jossa oli runsaasti hienoja kukkaistutuksia sekä vanhoja puita ja muutakin nähtävää. Retken lopuksi ajeltiin hotellille ja loppupäivä oli omin päin tutustumista kaupunkiin ja ympäristöön.

Visbyn vanhan kaupungin ympäri kiertää lähes 4 kilometrin mittainen muuri, suuri osa siitä on säilynyt. Muuri on rakennettu pääosin 1250-1288 ja jatkui vielä 1300-luvullakin. Torneja muurissa oli alunperin 29,  niistä on näilhin päivii8n säilynyt 27. Muurin sisällä on kapeita katuja enimmäkseen ja runsaasti pieniä taloja, mutta myös vanhoja isompia rakennuksia. Monia kirkkoja on myös, osa niistä on aikojen kuluessa hajonneet ja joitakin osia on enää jäljellä. Kadut olivat pääasiassa kivettyjä ja paikoin tosi kapeita. Mäkiä piisaa, koko vanha kaupunki on rinteeseen rakennettu. Ravintoloita oli riittävästi, Stortorgin ympäristössä ja siitä hieman kauemmaksikin niitä riitti runsaasti.

Maanantaipäivälle oli varattu retki Gotlannin pohjoisosaan, Fårön saarelle tehtiin retki. Tämän saaren luonto on aivan erilainen kuin pääsaaren. Täällä on karua kivimaisemaa rannoilla ja kitukasvuista puustoa, varsinaista kunnon metsää ei täällä kasva. Rannoilla Langhammarsissa on kalkkikivimaisemaa ja rauk –nimisiä kivimuodostelmia, jotka ovat muodostuneet silloin kun Gotlanti oli Välimeren tienoilla. Ne ovat muodostuneet pienistä merenelävistä, lähinnä kotiloista ja kivettyneet aikaa myöten kalkkikiveksi. Aika, tuuli ja meri ovat muodostaneet niistä nykyisiä kivipatsaita.

Päivän retkellä tutustuttiin myös Fårön kirkkoon ja hautausmaahan. Siellä katsastettiin Ingmar ja Ingrid Bergmanin hautapaikka, yllättävän pieni ja yksinkertainen oli hautakivi. Bergman teki monia elokuvia Gotlannissa ja asui viimeiset vuosikymmenet täällä Fårössä. Päivän lounasruokailu tapahtui armeijan vanhassa ruokalassa, armeija sinänsä poistui aikanaan Gotlannista, mutta on palannut pienen 400 miehen/naisen joukolla alueelle.

Retkeltä palattiin itärannikkoa pitkin Sliten kaupungin kautta, jossa on suomalaisten omistama kalkkikivitehdas Cementa. Monenlaista maisemaa näkyi matkana varrella. Paljon on vanhoja rakennuksia säilynyt ja kunnostettu, monet niistä uuteen käyttöön. Ilta jatkui vapaan merkeissä, suurin osa vietti illan vanhassa kaupungissa katsellen kaupunkia ja elämää siellä.

Seuraava päivä olikin sitten jo paluumatkan alkupäivä, aikainen nousu ja aamiainen, laiva lähti Visbystä 7.05. Tukholmaan saavuttiin puolen päivän maissa ja ehdittiin kaupungin keskustaan sopivasti katsomaan kuninkaanlinnan vahdinvaihtoa ja muuta vanhan Tukholman elämää parin tunnin ajan. Siitä sitten taas laivalle meno oli ja lähtö kohti Helsinkiä, Maarianhaminassa tehtiin vielä mutka ennen aamun saapumista Helsinkiin.

Kotimatka sujui leppoisasti jälleen linja-autolla, välillä pysähtyen haukkaamaan välipalaa ja lounasta. Tullen mennen oli pieni visailu, testattiin hieman, miten tieto on päässä pysynyt. Perillä Oulussa oltiin noin kello 19.

Loppupäätelmänä voi sanoa, että raskas reissu, mutta tulipahan tehtyä.